Vi är glada att meddela att vinnarna av 2017 års nolltaxepris är lokaltidningarna ETC och ekonomen Sten Ljunggren som tilldelas priset med följande motivering:
En av de spontana frågor som vi ofta får angående nolltaxa är “men hur ska det finansieras då?”. Det snabba svaret är att vi kan slippa avgifterna genom att betala tillsammans genom en skattehöjning, men exakt hur stor den höjningen skulle vara för olika städer går inte att svara lika snabbt på. Eller gick inte att svara lika snabbt på. Nu kan vi nämligen hänvisa till ETC:s uträkningar om vilka som skulle tjäna på införande av nolltaxa på en mängd orter runt om i Sverige. För att dom har tagit sig tid att räkna på detta och publicerat utmärkt pedagogiska artiklar om nolltaxa, som visar att de allra flesta skulle tjäna på att kollektivtrafiken blev avgiftsfri, tilldelas 2017 års nolltaxepris lokaltidningarna ETC och ekonomen Sten Ljunggren.
ETC:s uträkningar och artiklar går att hitta på deras hemsida.
De övriga nominerade var:
Carola
När Carola livesände sin första resa med tunnelbanan på årtionden passade hon på att planka, och skapade utrymme på kvällstidningarnas nöjessidor för trafikpolitik. Carolas plankning gav kollektivtrafiken den hallelujah-faktor vi vill se!
Paris
Sent ska syndarna vakna – först när smogen i Paris nådde katastrofnivåer så förbjöds en del av bilarna och kollektivtrafiken avgiftsbefriades. Men det är aldrig för sent att ändra sig. Paris, Warszawa och andra storstäder drabbade av luftföroreningar kan göra nolltaxan permanent som en del av att ställa om staden – från bilberoende till öppen.
Spårvägsmuseet
En följare på Twitter nominerade Spårvägsmuseet där det finns en spärr med i utställningen. Som vi konstaterade under vårt studiebesök så är det väl precis på museum som klämspärrar hör hemma och inte i vår kollektivtrafik! Att museet redan påverkas arkiveringen av avgiftssamhället är värt en nominering.
Nolltaxepriset delas ut varje år i samband med nolltaxedagen som infaller den första lördagen i mars.